Your order

Close basket

Subtotals

Czyszczenie kopułek wysokotonowych

Christopher Kjærulff

Czyszczenie kopułek wysokotonowych

Uwaga, stop! Proszę odsunąć się od tweetera!

„Ale ja tylko…”

Nie ma mowy. Nie wolno go nawet dotykać!

Kopułki tekstylne są bardzo delikatne, zanim potraktujemy je odkurzaczem lub szmatką do kurzu, pamiętajmy że to obszar bardzo wysokiego ryzyka i dużo łatwiej narobić w ten sposób szkód niż pożytku.

Jak takim razie wyczyścić zakurzony tweeter? Jak naprawić, gdy membrana jest wgnieciona? Poprosiliśmy o pomoc dyrektora działu obsługi klienta, Otto Jørgensena:

„Osiadające na powierzchni cząsteczki kurzu nie będą przeszkadzać w słuchaniu.” – mówi. „Ale jeśli razi Was ich widok, najlepszą metodą jest zdmuchnięcie takich zanieczyszczeń. Pozostałe drobiazgi, których nie zrzuci z siebie membrana drgająca podczas pracy, praktycznie nie mają wpływu na jakość dźwięku.”

Może dmuchanie w tweetery wyda się dziwne, jednak jest to najbezpieczniejsza metoda ich czyszczenia. Sprężone powietrze lub odkurzacz będą zbyt mocne.

Może się zdarzyć (widzieliśmy dużo zdjęć takich tragicznych przypadków …), że membrana zostanie wgnieciona – zwłaszcza za pomocą dziecięcych paluszków. Rozwiązanie jest zaskakująco proste i dość nietypowe. Jak wyjaśnia Otto: „Trzeba  wessać ją z powrotem”. Czyli przykładamy usta do płyty czołowej, dookoła membrany – i wciągamy powietrze, wytwarzając podciśnienie. Powierzchnia zostanie przywrócona do pierwotnego, wypukłego stanu.

„Dużą rolę odgrywa tu czas – misję ratunkową najlepiej przeprowadzić od razu. Jeśli wgniecenie pozostawimy na dłużej, taka naprawa może okazać się niemożliwa.” – dodaje.

Może się zdarzyć tak, że po naprawie na powierzchni membrany będą widoczne drobne fałdki i zagłębienia. Niestety nie da się ich wyeliminować. Na szczęście będą one mieć negatywny wpływ na brzmienie wysokich tonów tylko w niektórych przypadkach.

Poważniejsze uszkodzenia można łatwo zidentyfikować: „Bardzo mocne wgniecenie uszkodzi także cewkę drgającą. Ale w tym przypadku tweeter albo nie będzie grał w ogóle, albo jego dźwięk będzie bardzo zniekształcony. Usłyszymy więc od razu, że coś jest nie tak.” – mówi Otto.