Your order

Close basket

Subtotals

czerwca 20, 2016

Zapytaj eksperta: głośniki

Witamy w kolejnym odcinku „Zapytaj eksperta” – tym razem zajmiemy się głośnikami używanymi w naszych konstrukcjach. Jak zwykle, poświęciliśmy ostatni tydzień na opracowywanie Waszych pytań zadanych przez profil na Facebooku. Czas na przekazanie ich naszemu ekspertowi od przetworników elektroakustycznych. Przed Wami Andreas Eberhardt Sørensen.

W tym odcinku:

O rany, dostaliśmy naprawdę sporo świetnych pytań na temat głośników zastosowanych w naszych konstrukcjach:

  • Wymiary cewki napędowej
  • Jakich używamy membran
  • Dlaczego ten, a nie inny rodzaj magnesu
  • Głośniki do domu vs. samochodowe
  • I wiele, wiele innych... 


Żeby znaleźć wyczerpujące odpowiedzi, zwerbowaliśmy do pomocy Andreasa, który jest jednym z naszych najlepszych ekspertów od głośników. W poniższym materiale video odpowie on na Wasze wnikliwe pytania.

Zajrzyj na nasz kanał YouTube: Zapytaj eksperta

Pytania i odpowiedzi:

Dlaczego używacie cewek o określonej średnicy?
Dynaudio od dawna używa raczej dużych cewek. Jednak Neil i Uwe zauważają, że zaczynamy iść w stronę mniejszych – i zastanawiają się, dlaczego?

Dlaczego Dynaudio wykorzystuje tylko jeden rodzaj membran nisko-średniotonowych?
Udo, Stefan i Phillip zastanawiają się, dlaczego Dynaudio nie eksperymentuje z innymi materiałami niż MSP, np. z Kevlarem?

Czy istnieje coś takiego jak „szybki” głośnik?
Zaraz, chwileczkę... Szybkie głośniki…? A jeśli tak, to czym się charakteryzują?

Czym różnią się głośniki stosowane w domu od tych w samochodach?
Czy istnieje różnica pomiędzy głośnikami domowymi i samochodowymi? Odpowiedź jest prosta: i tak, i nie…

Dlaczego Dynaudio nie zawsze stosuje magnesy neodymowe?
No właśnie. Co jest tego powodem?

Jaka jest trwałość różnych części głośnika?
Ile czasu tak naprawdę są w stanie „przeżyć” poszczególne komponenty wykorzystane do budowy głośnikowa?

W jaki sposób pasywne filtry zwrotnicy wpływają na głośniki?
Czy jakość przetwarzania dźwięku przez głośnik zależy od zwrotnicy? I dlaczego Dynaudio stosuje jak najprostsze filtry?

Dziękujemy!
Chcemy podziękować tym z Was, którzy zadali pytania. Niestety możemy wypożyczać naszych ekspertów na krótkie terminy, więc nie mieli oni możliwości odpowiedzieć na wszystkie pytania. Tak jak zwykle, wybierzemy te najciekawsze, które mają szansę pojawić się w następnym odcinku „Spytaj eksperta”.

Zajrzyj na nasz kanał YouTube: Zapytaj eksperta

Jeśli chcecie wiedzieć więcej, podzielcie się pytaniami z naszym zespołem oraz resztą społeczności Dynaudio na naszym profilu facebookowym lub bezpośrednio w dziale komentarzy naszego na YouTube.

Pozdrawiamy!
Andreas i Christopher

Zapis rozmowy

Christopher: Witamy w cyklu „Spytaj eksperta”. Mam na imię Christopher i bardzo miło mi przedstawić dzisiejszego gościa. Andreas, czy mógłbyś nam powiedzieć, czym zajmujesz się w Dynaudio?

Andreas: Projektuję głośniki – od wstępnego pomysłu, do gotowego produktu. Głównie te przeznaczone do samochodów, ale także do domu.

Christopher: A czy możesz nam zdradzić, czym zajmowałeś się ostatnio?

Andreas: Oczywiście! To były Contoury C60.

Christopher: O, to musiało być spore przeżycie – być częścią tego projektu!.

Andreas: Bez dwóch zdań!

Christopher: Tematem dzisiejszego odcinka są głośniki. Przejdźmy więc od pierwszego pytania.

Andreas, Neil i Uwe zapytali o cewki napędowe, które stosujemy. I zauważyli, że w przeszłości używaliśmy takich o dużych średnicach, a ostatnio idziemy w stronę mniejszych. Jakiś komentarz na ten temat?

Andreas: Zazwyczaj wykorzystujemy cewki o dużej średnicy, wykonane z drutu alminiowego. Ostatnio przeprowadzaliśmy symulacje za pomocą oprogramowania ze skryptem COMSOL, które dowiodły optymalnej wydajności głośników z cewkami o nieco mniejszej średnicy. Nie jest więc tak, że zamiast cewek 7.5-centymetrowych zaczniemy stosować 2.5-centymetrowe albo mniejsze. Po prostu znaleźliśmy optymalne rozmiary.

Christopher: A czy możesz zdradzić, dlaczego akurat takie?

Andreas: Chcieliśmy poprawić wydajność w zakresie basowym, a żeby tego dokonać, potrzebna jest większa ilość zwojów cewki, skutkująca jej większą wysokością. Żeby to osiągnąć, zastosowaliśmy magnesy umieszczone na zewnątrz cewek zamiast w środku. Zwiększyliśmy także liczbę zwojów, dzięki czemu cewka pozostaje dłużej w silnym polu generowanym przez magnes. Właśnie te zmiany spowodowały optymalizację pasma basowego.

Christopher: A inne zalety mniejszych cewek, oprócz optymalnego zachowania układu drgającego…?

Andreas: Możemy np. osiągnąć tę samą częstotliwość rezonansową głośnika z mniejszą i wyższą cewką. Jest to więc kwestia kalkulacji odpowiednich parametrów – można powiedzieć, że znaleźliśmy złoty środek.

Christopher: Pewnie dzięki temu, że wiele się przez lata nauczyliśmy, a poza tym mamy możliwość skorzystania z analiz za pomocą tych nowoczesnych narzędzi, o których wspominałeś.

Andreas: Dokładnie tak. Wykorzystujemy duże cewki od blisko 40 lat i dopracowywaliśmy je do momentu, gdy okazało się, że dalsze ulepszanie jest niemożliwe. Musieliśmy więc wgryźć się w to zagadnienie z innej strony, żeby sprawdzić, czy da się osiągnąć jeszcze lepsze rezultaty brzmieniowe.

Christopher: Następne pytanie dotyczy materiałów, których używamy do produkcji membran. Udo i Stephen zauważają, że od dość długiego czasu wykorzystujemy MSP i są ciekawi, dlaczego nie próbowaliśmy innych materiałów.

Andreas: Bardzo dobre pytanie! Otóż eksperymentowaliśmy też z innymi materiałami, ale tylko w przypadku MSP (polipropylenu magnezowo-krzemowego), które stosujemy już chyba od 40 lat, osiągnęliśmy satysfakcjonujący kompromis pomiędzy tłumieniem własnym membrany i jej sztywnością. Np. Kevlarowi brakuje tłumienia – można poprawić je w inny sposób, jednak w przypadku MSP mamy je już na starcie, w dodatku połączone z dużą sztywnością.

Christopher: A czy można powiedzieć, że skoro stosujemy ten materiał od tak dawna, poznaliśmy od podszewki jego ograniczenia i możemy z zamkniętymi oczami wskazać wszystkie zalety?

Andreas: Jest dokładnie tak jak mówisz. Podczas eksperymentowania z innymi materiałami natrafialiśmy na takie, które wykazują się dobrym tłumieniem, albo są bardzo sztywne. Ale potrafią wygenerować negatywnych zjawisk – np. po umieszczeniu głośnika w obudowie, albo przy współpracy z filtrami zwrotnic.

Christopher: A więc MSP to najlepsze rozwiązanie.

Andreas: Dla nas tak. Polimer magnezowo-krzemianowy sprawdził się jak dotąd najlepiej. Jeśli pewnego dnia okaże się, że trafimy na jeszcze lepszy materiał, to pewnie się na niego przerzucimy.

Christopher: Przy okazji – jestem pod wrażeniem, jak łatwo rozszyfrowujesz skrót MSP. Ja chyba nie dam rady, więc pozostanę przy samym skrócie…

Andreas, następne pytanie pochodzi od Ernsta i dotyczy szybkich głośników. Jako że spotyka się on z tym określeniem dość często na forach dotyczących sprzętu audio, chce dowiedzieć się, czym tak naprawdę jest „szybki głośnik”.

Andreas: Musimy spojrzeć od strony fizyki na to, co się porusza – czyli na membranę. Mamy tu cewkę i układ magnetyczny. A więc pole magnetyczne oddziałuje na cewkę za pomocą współczynnika BL. No i oczywiście prąd płynący ze wzmacniacza. Wszystkie te czynniki przekładają się na siłę oddziałującą na membranę. Jeśli membrana jest ciężka, a siła mała – głośnik będzie powolny. Można zastosować bardzo mocny wzmacniacz, podając więcej prądu, albo zastosować w głośniku silniejszy układ magnetyczny z wydajniejszą cewką, pozostawiając wzmacniacz o przeciętnej mocy – w tych obydwu przypadkach zwiększymy siłę, która działa na masę drgającą.

Christopher: Ale z tego co wiem, nie bierze się tu pod uwagę samego przetwornika, prawda? Chodzi o całą konstrukcję, razem z obudową i resztą komponentów…

Andreas: Oczywiście że tak – trzeba patrzeć na to zagadnienie całościowo. Potrzebne są dobre głośniki, umieszczone w odpowiedniej obudowie, a także dobry wzmacniacz. No i zwrotnica, albo układy DSP. Chodzi tu o prawidłowy dobór wszystkich składników systemu grającego. Nazywamy to „systemem”, bo to nie tylko same głośniki. Można na przykład… Jeśli dysponujemy bardzo dobrymi głośnikami, można je zepsuć obudową o nieodpowiednich parametrach, albo zbyt słabym wzmacniaczem.

Christopher. Dzięki za wyjaśnienie.

Chuck ma Dynaudio zarówno w domu, jak i w samochodzie. Ostatnio zaczął się zastanawiać, czy pomiędzy tymi dwoma typami głośników są jakieś różnice?

Andreas: Najprostsza odpowiedź to: „i tak, i nie”. Nie ma różnic – dlatego że z zewnątrz wyglądają praktycznie tak samo. Wykorzystujemy identyczne materiały membran i górnych zawieszeń. Jednakże to, co znajduje się wewnątrz – pod membraną – jest zupełnie inne. W samochodzie musimy dostosować głośniki do trudniejszych warunków pracy, czyli dużych wahań temperatury oraz sporej wilgotności. W tym celu stosujemy inne rodzaje kleju i materiały, z których wykonane są elementy wewnątrz przetwornika.

Christopher: A czy przy zastosowaniu pewnych rozmiarów głośników w samochodzie w grę wchodzą także wymogi bezpieczeństwa? Mam na myśli na przykład kolizje, o które raczej trudno w warunkach domowych… A jeśli już, to raczej bez udziału głośników. Jakie wymagania trzeba spełnić w samochodach?

Andreas: Np. dla Volkswagena, który jest naszym największym odbiorcą w Niemczech, produkujemy głośniki w wersji z koszem ze sztucznego tworzywa. Zredukowaliśmy też masę układu magnetycznego. W przypadku głośników samochodowych trzeba spełnić sporo wymagań i wykonać mnóstwo testów legalizacyjnych. Np. test trzaskania drzwiami – w niektórych przypadkach głośnik musi wytrzymać 100 000 zamknięć. Albo podczas jazdy po nierównych nawierzchniach głośnik nie ma prawa wypaść. No i oczywiście zjawiska takie jak ekstremalne temperatury i wilgotność… Musieliśmy opracować głośniki dostosowane do tych wszystkich norm. Natomiast w naszych zestawach montażowych do car audio głośniki wyglądają bardziej jak domowe – zmieniliśmy tylko to co potrzeba, żeby wytrzymały one trudniejsze warunki występujące w samochodzie.

Christopher: Czyli prosta odpowiedź jest taka, jak wspomniałeś…

Andreas: Tak i nie.

Christopher: Teraz rozumiem.

Daniel pyta, dlaczego nie zawsze stosujemy magnesy neodymowe.

Andreas: Pole magnetyczne neodymu jest dużo silniejsze niż ferrytu. W zależności od konstrukcji projektujemy jednak przetworniki dostosowane do wymaganych założeń. Jeśli potrzeba wysokiej wydajności, zastosujemy magnes neodymowy, a jeśli większego wychylenia membrany – ferrytowy. Uzyskamy te same parametry, stosując większą ilość materiału.

Christopher: A więc chodzi o dopasowanie magnesu do wymagań danej aplikacji.

Następne pytanie zadali Martin i Ernst. Chcą się dowiedzieć, jak wytrzymałe są poszczególne elementy konstrukcji głośnika.

Andreas: Do budowy głośników wykorzystujemy na przykład ferrofluidy, MSP, miedź, aluminium… Ich wytrzymałość zależy od warunków, w jakich używamy głośników. Np. na pustyni, gdzie temperatury są bardzo wysokie, a wilgotność niska, raczej nie przetrwałyby one dziesiątek lat. Ale jeśli wstawimy je do przeciętnego pomieszczenia o normalnych warunkach, będziemy mogli ich używać przez 20, 30, a może nawet 40 lat…

Christopher: Słyszałem też ciekawą historię związaną z pewnymi sześcioma starymi głośnikami, które znaleźliśmy…

Andreas: O tak… Znaleźliśmy w naszym magazynie sześć przetworników sprzed 18 lat. I postanowiliśmy poddać je próbie jakości, co oznacza pomiary standardowych parametrów, które przeprowadzamy na świeżo po wyprodukowaniu danej partii głośników. Okazało się, że wszystkie przeszły te pomiary pomyślnie.

Christopher: To robi wrażenie!

Porozmawiajmy w takim razie o pasywnych zwrotnicach, bo dostaliśmy bardzo ciekawe pytanie od Wilsona. Pyta on, jak pasywne filtry wpływają na głośniki.

Andreas: Weźmy jako przykład konfigurację trójdrożną. To jest zwrotnica, która wysyła sygnał do głośnika basowego, średniotonowego i wysokotonowego, tak naprawdę chroniąc te głośniki. Oznacza to, że tweeter nie będzie odtwarzał częstotliwości basowych. Gdyby tak się stało, uległby on zniszczeniu. Średniotonowce przeważnie słabo odtwarzają górę pasma, a więc odfiltrowujemy z nich te częstotliwości. Tak właśnie działają filtry zwrotnic w naszych zespołach głośnikowych.

Christopher: Wiem też, że wykorzystujemy zwrotnice niższych rzędów.

Andreas: To prawda. Projektujemy nasze głośniki tak, aby zwrotnice zawierały jak najmniej elementów w torze sygnału.

Christopher: A jaka jest tego zaleta?

Andreas: To proste: nie chcemy pogarszać jakości dźwięku płynącego ze źródła do głośników. A zatem im mniej po drodze komponentów, tym mniej zmieniony będzie oryginalny sygnał.

Christopher: Ma to sens.

Andreas, dziękujemy za poświęcenie nam czasu. Bardzo miło było Cię gościć.

Andreas: Ja również dziękuję.

Christopher: No i dziękuję naszym widzom za nadesłanie bardzo ciekawych pytań. Było super znaleźć na nie odpowiedzi dzięki Andreasowi. Jeśli chcecie podzielić się komentarzami, prosimy o wpisy bezpośrednio pod filmem. Do zobaczenia następnym razem!